
VÝZKUM - JAK SE VÁM DAŘÍ HLEDAT UŽITEČNÉ INFORMAČNÍ ZDROJE O VÝCHOVĚ?
Dobrý den, vážení rodiče, maminky a tatínkové dětí ve věku 2 - 6 let, které nechodí do školy.
Rodiče, také občas tápete, tváří v tvář informačnímu chaosu o výchově a rodičovství? Pojďme s tím něco udělat!
Pomožte mi, prosím, porozumět tomu, jak se rodičům daří hledat užitečné informační zdroje o výchově a rodičovství a jak tyto informace ovlivní výchovné strategie, tím že se zúčastníte výzkumného šetření.
Výzkum "
Informační zdroje současného rodičovství a jejich vlivu na výchovné strategie" je důležitý pro porozumění tomu, jak rodiče získávají, hodnotí a využívají informace týkající se výchovy, zdraví a vývoje dětí a jak tyto informace následně působí na formování výchovné strategie.
Co Vám čas strávený nad otázkami může přinést?Během vyplňování dotazníku je možné si uvědomit dosavadní zvyklosti při vyhledávání informací a případně je poupravit, zamyslet se nad výchovnými styly, nad svým očekáváním od informačních zdrojů a míře jejich naplnění a následné přehodnocení a nad svou informační gramotností. A vaše názory a odpovědi mohou ovlivnit podporu rodičů v rodičovském vzdělávání.
Pro rodiče, respondenty může mít tento výzkum několik významů:1.
Sebereflexe a uvědomění – Respondenti mohou lépe porozumět vlastním rozhodovacím procesům a preferencím při vyhledávání informací o rodičovství.
2.
Zlepšení přístupu k informacím – Výsledky výzkumu mohou pomoci identifikovat spolehlivé a užitečné zdroje a upozornit na dezinformace nebo problematické trendy.
3.
Podpora rodičovských dovedností – Lepší přístup ke kvalitním informacím může přispět k jistotě rodičů a jejich schopnosti činit informovaná rozhodnutí.
4.
Přispění k vědeckému poznání – Účastníci výzkumu mohou pomoci odborníkům a institucím lépe pochopit potřeby rodičů a navrhnout efektivnější strategie pro poskytování informací.
5.
Změna politik a služeb – Výsledky výzkumu mohou vést k inovacím v oblasti vzdělávání rodičů, zdravotní péče nebo sociálních služeb.
V dotazníku je třeba pouze zaškrtávat odpovědi, není třeba obšírzného rozepisování se. J
eho vyplnění trvalo dosavadním respondentům cca 15 - 20 minut.
Výzkum informačních zdrojů hraje klíčovou roli v tvorbě výchovné strategie, protože umožňuje rodičům, pedagogům i odborníkům efektivně vybírat a využívat relevantní informace k podpoře vzdělávání a rozvoje dětí. Mezi jeho hlavní přínosy patří:
1. Zýšení dostupnosti kvalitních informačních zdrojů
- Pokud výzkum ukáže, že rodiče často čerpají informace z nedůvěryhodných zdrojů, může to vést k podpoře tvorby ověřených a kvalitních vzdělávacích materiálů.
- Stát nebo neziskové organizace mohou na základě podobných výzkumů financovat vznik platforem, které budou rodičům poskytovat spolehlivé informace o výchově a vzdělávání dětí. U nás je tento výzkum jeden z prvních, avšak v Německu se tento typ a zaměření vědeckých studií rozvíjí více jak třicet let a dokládá a rozvíjí praxi rodinného vzdělávání.
2. Podpora rodičovských kompetencí a prevence výchovných problémů
- Lepší informovanost rodičů pomůže předcházet výchovným problémům, což může dlouhodobě snížit náklady na řešení školních neúspěchů, poruch chování nebo rodinných krizí.
- Výzkum může přispět k formulování vzdělávacích politik zaměřených na posílení rodičovských dovedností, což povede k lepším podmínkám pro vývoj dětí.
3. Podpora inkluzivního vzdělávání
- Výzkum může odhalit, jaké bariéry brání rodičům z různých socioekonomických skupin v přístupu ke kvalitním informačním zdrojům, sleduje dostupnost informačních zdrojů.
- Na základě výsledků lze vytvořit strategie pro podporu rodičů s nízkou digitální gramotností, rodičů z vyloučených komunit nebo těch, kteří mají děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
4. Důkazní základna pro rodinnou politiku a financování vzdělávacích iniciativ
- Politici mohou výzkum využít jako argument pro financování programů na podporu rodičů v oblasti výchovy a vzdělávání.
Výzkum může pomoci zlepšit politiku rodinného vzdělávání, protože poskytuje data, která umožní efektivnější tvorbu vzdělávacích programů pro rodiče.
- Díky němu lze zvýšit dostupnost kvalitních informací a tím posílit rodičovské kompetence, podpořit inkluzi a vytvořit strategie pro lepší spolupráci mezi školami, rodinami a komunitními organizacemi.
5. Prevence šíření dezinformací o výchově a vzdělávání
- Pokud výzkum ukáže, že rodiče často podléhají neověřeným informacím, může to vést k politickým iniciativám na podporu mediální a informační gramotnosti rodičů.
- Stát může podporovat kampaně zaměřené na kritické myšlení a práci s informacemi v rodinném vzdělávání.
Pokud napíšete na konci dotazníku svůj email:
- Dostanete se do slosování o tři dárky, každý v hodnotě 600 Kč jako poděkování (poukázky do hračkářství a knihkupectví).
- Sběr dotazníků potrvá do konce března 2025
- Ozvu se Vám, také zda byste neměli zájem o krátký rozhovor v druhé části dotazníku, to můžete odmítnout.
- Na email vám pošlu výsledky výzkumu a jejich užití v praxi rodinného vzdělávání
- Mohu Vám zaslat výsledky výzkumu po obhajobě disertační práce na FFUK.
- Ozvu se Vám, také zda byste neměli zájem o krátký rozhovor v druhé části dotazníku, to můžete odmítnout.
Dosavadních 195 odpovědí vyplňovali respondenti v průměru 12 minut.
Dotazník je rozložen na čtyři části, kterými Vás postupně provedu oranžovým textem v jejich začátcích. Dotazník je dlouhý, je to vědecký výzkum vrámci disertační práce, protože je sestaven na základě dostupných informací z recenzovaných studií. Prosím tedy o shovývavost a trpělívost při jeho vyplňování
Děkuji za Váš čas a trpělivost při vyplňování dotazníku a jeho odeslání. Jsem vděčná za každý dotazník,
s přáním pěkného dne Kateřina Neubauerová (katkaen@email.cz),
studentka doktorského studia FFUK - pedagogika