8 zásad, jak utrácet za výzkum trhu

Chystáte se sbírat zpětnou vazbu? Plánujete průzkum mezi svými zákazníky? Asi jste si vědomi, že to bude něco stát, a rádi byste investovali do výzkumu trhu smysluplně. Pokud si nejste zcela jisti, jak na to, zde je několik doporučení:

  • Než začnete výzkum připravovat, ptejte se, zda se investice vložená do průzkumu může vrátit. Výzkum za statisíce, který pomůže zásadně vylepšit reklamní kampaň za miliony, má své opodstatnění. Výzkum za pár tisíc realizovaný jen proto, že “je potřeba dát něco do prezentace”, je mrháním penězi.
  • Chcete mít jistotu, že vaše průzkumy budou užitečné? Domluvte se ve firmě, že výzkum bude pevnou součástí procesu (např. při tvorbě reklamy se začne natáčet až po otestování konceptu kampaně).
  • Ptejte se ve výzkumu jen na věci, které jdou změnit. Nesbírejte například zpětnou vazbu na vaše webové stránky, když víte, že v blízké době nebudou na nový web prostředky.
  • Volte pokud možno levný způsob sběru dat. Máte-li od všech vašich zákazníků e-mailovou adresu, je levnější jim poslat online dotazník než jim volat nebo je dotazovat na pobočce či provozovně.
  • S nestandardními a náročnými výzkumnými úlohami se nestyďte obrátit na profesionály mimo firmu (výzkumné agentury, výzkumní konzultanti).
  • V případě, že chcete využít služeb těchto profesionálů, udělejte na svůj projekt malé výběrové řízení. Vybírejte ideálně ze tří nabídek.
  • Mnoho jednoduchých nebo opakujících se výzkumů můžete realizovat vlastními silami. Např. online nástroj Click4Survey umožňuje samostatně provádět internetové a telefonické výzkumy (máte-li své call centrum): sám sesbírá data a provede jednoduchou analýzu. Pokud si nejste jisti u nastavení výzkumu či interpretace výsledků, využijte služeb profesionálů.
  • Nešetřete na lidech, kteří mají výzkum na starosti (agentury, konzultanti, specialisté pro výzkum trhu). Ti jediní zaručí, že dojdete k výsledkům, se kterými se dá pracovat a nebudete muset výzkum opakovat nebo dalším výzkumem zkoumat, na co jste vlastně přišli.
Publikováno: 05.03.2015