Ztratí výzkumné agentury význam?

Je to asi deset let, co jsem se účastnil jednoho semináře na téma výzkumu trhu. Byli tam lidé z výzkumných agentur i z klientské strany. Jeden z přednášejících, Jaroslav Cír, tvrdil, že výzkumné agentury v budoucnu ztratí svou roli. Že klient si svůj koncept produktu nebo komunikace otestuje přes noc na internetovém fóru, kam jsou jeho zákazníci zvyklí chodit. Myslím, že většina v sále si nebyla ochotna tento vývoj připustit. Vždyť co budou dělat agentury, když je klient přestane potřebovat? A co budou dělat lidé zodpovědní za styk s výzkumnými agenturami?

Dnes pracuji ve firmě, která provozuje online dotazovací nástroj a tomu, o čem mluvil Jaroslav Cír, jsme blíž. V takovém nástroji si snadno naklikáte dotazník, rozešlete ho a nástroj vám sám provede jednoduchou analýzu. Většinou za nižší cenu než u agentury. Tím získává klient i tvůrce nástroje, ale co budou dělat agentury a lidé na ně navázaní? V oboru pracuje můj bratr a spoustu mých přátel a známých a já se sám sebe ptám, zda nemám cítit vinu. Nepřipravuji je tak o práci?

Myslím, že online dotazovací nástroje vůbec neznamenají konec výzkumných agentur. Budou zřejmě ale znamenat změnu v druhu zakázek, které budou dostávat. Klienti si budou sami umět provádět malé nebo stále se opakující výzkumy, a to za nižší cenu. Agentury nejspíše budou o tyto zakázky přicházet, ale vždy budou potřeba velké a náročné výzkumy, na které nemá klientská strana kapacitu. Výzkumy týkající se nestandardních problémů, výzkumy kde je potřeba pohledu zvenčí, výzkumy s opravdu velkou přidanou hodnotou.

Ostatně agentury o ty méně důležité výzkumy (z pohledu klienta) přicházely a přicházejí tak jako tak. Šetření se od dob krize stalo snad i módou a rozpočty na výzkumy se krátí. A i v době blahobytu je třeba prioritizovat. Na věc se tedy lze podívat i tak, že většina výzkumů prováděných přes online nástroje by se bez těchto nástrojů neuskutečnila.

Nabízí se paralela s analogovou a digitální fotografií. Většina dnes digitálně pořizovaných fotek vzniká jen díky tomu, že je to jednodušší a levnější než u fotek na kinofilm. Ano, zkrachovala řada výrobců kinofilmu a analogových fotoaparátů, ale živnost profesionálního fotografa nezanikla. Poskytuje totiž něco navíc, on je ten, kdo to "umí", nabízí to, čemu se říká přidaná hodnota.

Zřejmě asi ubude práce těm, kteří programují dotazníky v agenturách, případně těm agenturám, které nenabízejí nic navíc. Naopak nemám obavu o ty agentury, které umí uvažovat, správně uchopit problém, analyzovat a přesvědčivě prezentovat. Alespoň do té doby, dokud bude o toto ze strany klientů zájem...

Publikováno: 11.02.2015